Comdex je bil poln presenečenj za ljubitelje dobrih, hitrih in 3D slik. Takoj na začetku povejmo, da je Microsoftov Direct3D in DirectDraw končno postal priznan standard za pisce iger, tako da lahko začnemo uporabljati 3D pospeševalne karte brez strahu, da jih igre ne bodo podpirale.
Naslednja povsod prisotna novost je konvergenca medijec. Pri proizvajalcih grafičnih kartic to opazimo najprej kot združevanje TV slike in računalniške grafike. Končno prihajamo v dobo, ko ne bo le mogoče gledati TV programa na računalniku (TV to VGA) ampak tudi računalniški prikaz na TV sprejemniku (VGA to TV).
Večina kartic, ki spreminja TV signal v računalniško obliko je precej napredovala. Skoraj vse novejše podpirajo stereo zvok (nekatere celo Dolby Digital – naslednjo stopnjo sorrounda) in pa close-captioning. Ne vem kako bi izraz prevedel lahko pa povem kaj to je: pomoč ljudem s slušnimi težavami. Poleg televizijske slike in tona se v oknu počasi vrtijo podnapisi govorjenega. Close captioning pa ni le v pomoč invalidom ampak ga lahko koristno izrabimo. S pametno programsko opremo lahko prestrezamo ključne besede (npr. PC) in ko se beseda v tekstu pojavi na ekranu prikažemo TV sliko. Kot vedno tudi tu temna stran: zaenkrat še ne vem, da bi katera izmed mnoštva TV postaj v Sloveniji oddajala close-caption signal.
Grafične kartice ali dodatki zanje, ki VGA signal spremenijo v SVHS ali composite video signal pomenijo revolucijo v družinskem okolju. Ne le, da se odpira možnost računalnika v dnevni sobi kot nadomestka igralne konzole, vse več TV ekranov je velikih, kar pomeni, da se lahko udobno zleknemo v naslonjač, vzamemo v roke brezžično tipkovnico in miš in surfamo po mreži brez utrujajočega sedenja za ekranom. Tistim kreativnim pa možnost konverzije VGA signala v video format pomeni tudi poceni možnost posnetka animacij. Končno bomo lahko svoje video posnetke opremljali z računalniškimi animacijami, posneli potek izredne igre ali sprehod skozi bodoči dom. Skratka, počeli stvari na PC-ju, ki jih je Amiga omogočala skoraj 10 let nazaj. Sic transit gloria mundi!
Pa si poglejmo glavne novosti raznih proizvajalcev…
STB
STB je kot osnovno kartico predstavljal Velocity 3D. Uporablja S3 VirgeVX nabor čipov, 220 MHz RAMDAC in dvoportni EDO VRAM, razširljiv do 8MB. Mlajša sestra te karte je Nitro 3D, namenjena cenejšim domačim računalnikov. Uporablja S3 VirgeGX nabor čipov, 170 MHz RAMDAC, 2MB SGRAM, razširljiv do 4 MB. SGRAM je sinhroni grafični pomnilnik in se po zmogljivostih uvršča med EDO RAM in EDO VRAM.
Obe STBjevi kartici podpirata MS Direct3D, MSDirecDraw in DirectVideo, Realitz Lab, RenderWare, Brender in Intel 3DR API knjižnice.Velocity poleg tega podpira tudi OpenGL kar jo jasno favorizira pri uporabi Windows NT operacijskega sistema.
Novost je tudi TVPCI kartica ki omogoča gledanje TV programa na računalniku. Podpira stereo zvok, close captioning in celo blokira kanale z neprimerno vsebino. Video sekvence lahko spravimo na disk v obliki .AVI ali .BMP. Žal v ponudbi STBja manjka sestrska kartica, ki bi VGA signal spremenila v video.
Poleg grafičnih kartic pa je STB na sejmu predstavljal še en zanimiv produkt – Galileo. To je 13.8 inčni TFT panel, ki ga lahko uporabimo namesto monitorja ali televizije. Omogoča prikaz ločljivosti do 1024×768 v 64K barvah. Edina stvar ki jo niso povedali je cena in dobavljivost.
ATI
Glavna atrakcija ATI jevega pavilijona na Comdexu je bil All-in-Wonder. Grafična kartica ki združuje približno vse, kar si lahko želimo. Kartica je zgrajena na 3D RAGE II procesorju ki je dvakrat hitrejši od obstoječega RAGE procesorja. Grafični procesor zmore 40 milijonov Winmarkov 96 in do 30 milijonov biilinearnih pixlov. Nudi popravljanje perspektive, teksture, Gouraudovo senčenje, Z buffer in alpha blending. Kartica je opremljena s 2MB ali 4MB EDO DRAMA tr 200 MHz RAMDACom. Najboljša lastnost te kartice pa je, da v sebi združuje 2D/3D pospeševalnik terTV-VGA in VGA-TV pretvornika s stereo zvokom in vsemi ostalimi dobrotami ki spadajo v to kategorijo. Kvaliteta slike je res impresivna, primerljiva s precej dražjimi polprofesionalnimi pretvorniki. Predvidena cena za 2MB kartico je 349 US$, za 4MB izvedenko pa 379 US$.
Ponudbo novih modelov zaokrožata še kartici 3D Xpression+PC2TV, ki je enaka kartica kot All-in-Wonder le da ji manjka pretvornik TV-VGA, a je zato cenejša, ter kartica 3D ProTurbo+PC2TV, ki je prenovljena dobro znana ProTurbo kartica, ki so ji dodali 3D pospeševanje in SGDRAMpomnilnik.
Matrox
Matrox na sejmu ni pokazal nič pretresljivo novega. Poleg že znanih kartic Millenium in Mistique je bila delna novost le RainbowRunner. RainbowRunner označuje dve kartici, ki dopolnjujeta Mistique. RainbowRunner Video je pretvornik VGA signala v TV, RainbowRunner TV pa naredi obratno.
NEC PowerVR
NECov PowerVR je novost na področju grafičnih pospeševalnikov. Grafični procesor je namenjen predvsem uporabi v igralne namene in je sestavljen iz treh modulov: 2D procesorja, procesorja za sintezo 3D slik (ISP) in procesorja za teksture in senčenje (TSP). Grafično kartico s tem procesorjem je na sejmu predstavljal ActiVision, ki ga poznamo predvsem kot razvijalca igre MechWarrior.PCI kartica uporaglja SDRAM pomnilnik in podpira MS Direct3D n PowerVR API.
Glint
Podjetje Glint je predstavilo svoj nov grafični procesor PERMEDIA, ki zmore kar 800K senčenih poligonov v sekundi. Ker sam grafični procesor stane skoraj 300 US$ je malo verjetno, da ga bomo videvali v dostopnih grafičnih karticah. Podjetje samo ga pozicionira kot grafični procesor za zahtevne NT delovne postaje in zato ponuja tudi posebno optimirane Direct3D in OpenGL gonilnike. Glint Permedia bodo uporabljale naslednje grafične kartice: CreativeLabs Falcon, Diamond Filre GL3000, Radius Thunder3D in druge.
Real3D
Real3D je novo podjetje s starimi starši. Nastalo je iz oddelka korporacije Lockheed Martin, ki je razvijalo simulatorje za ameriško vojsko in to jim daje občutno tehnično ozadje. Lansko leto so na Comdexu kazali prototip R3D/100 čipovja ki je zavzemalo manjšo omaro in s svojimi performansami jemalo dih. Do letošnjega sejma jim je uspelo vse skupaj zapakirati v dva koščka silicija, ki jih proizvajalci grafičnih kartic lahko uporabljajo. R3D/100 bo prva uporabljala SEGA v svojih arkadnih avtomatih Kljub prigovarjanju mi zastopnik podjetja zadolžen za stike z javnostjo ni želel povedati nič kaj določenega, le to, da bo procesor kmalu na voljo v obliki grafične kartice zelo velikega proizvajalca. Blah, sovražim skrivanja! Če bi bil R3D/100 avto, bi bil v primerjavi z ostalimi dosežki sejma Porsche na tekmi s Škodo karavan. Ob kompleksnih senčenjih mu performansa ne pada in ko so ostali procesorji že temeljito preobremenjeni le-ta mirno melje naprej. Kolikšna je njegova sposobnost lepo pove stavek iz prospekta: “750K Gouraud senčenih, Z-bufferiranih, zamegljenih, teksturiranih poligonov na sekundo”. Poudarek v tem je na dveh besedah: zamegljenih in teksturiranih. Čim čez 3D objekt napnemo teksturo dvignemo zahtevnostni razred senčenja. Če pa na to obesimo še atmosferske efekte in s tem zamegljevanje oddaljenejših predmetov, kar je za resnično realističen izgled slike nujno, pa so procesorske zahteve že kar astronomske. Bolj domač je podatek, da zmore prikazati 33M pikslov na sekundo. Če uporabi računalo, nam le to pokaže, da je to identično kot 42 ekranov z ločljivostjo 1024×768 pikslov. Procesor omogoča tudi izdelavo stereo slike, kar mu odpira pot v VR čelade. Trenutno podprt gonilnik je le OpenGL, v pripravi pa je tudi MS Direct3D gonilnik. Še predvidena cena za grafične kartice s tem procesorjem: za kartico z 24MB (8MB display + 16MB Zbuffer) pomnilnika naj bi čez približno pol leta odšteli 599US$, za kartico s smešnih 4MB (2MB display + 2MB Zbuffer) pomnilnika pa 299US$.
Poročilo sestavil in spisal
BJamesB3D